Przejdź do głównej zawartości

Pedagogika zaburzeń zachowania

 


Przedłożona do opinii książka profesora pedagogiki specjalnej, pracującego od 2000 r. w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej w Bielefeld (wcześniej by profesorem Uniwersytetu w Monachium) ukazała się w 2007 r. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie tak środowisk akademickich w zakresie teoretycznych podstaw pedagogiki niedostosowania społecznego, jak i na potrzeby praktyczne pedagogów i wychowawców, którzy pracują z młodzieżą problemową, sprawiającą trudności wychowawcze czy też przejawiającą zaburzenia w swoich zachowaniach.  

Od początku lat 70. XX w. rozwijane były w Niemczech badania nad zachowaniami dewiacyjnymi młodzieży i patologii  społecznej, w wyniku których powstała odrębna subdyscyplina pedagogiczna, włączana w tym kraju w strukturę pedagogiki specjalnej i pedagogiki leczniczej (terapeutycznej). Przedłożony do recenzji tom jest wprowadzeniem w niezwykle intensywnie rozwijającą się interdyscyplinarną wiedzę z tego zakresu, czyniąc z niego wysoce interesujący podręcznik akademicki. 

Już we wstępie Autor wyjaśnia, że tytuł książki (w oryginale: Einfűhrung in die Verhaltensgestőrtenpädagogik, 2 aktualisierte Auflage, Ernst Reinhardt Verlag Munchen Basel 2002) ma na celu wskazanie jej czytelnikom, iż przedmiotem analiz nie są osoby niedostosowane społecznie i ich specjalne wychowanie, ale patologie w procesie wychowania i kształcenia. Nie chodzi tu zatem o prezentację modeli terapeutycznych, ale o zwrócenie uwagi na specyficzne, subtelne i zniekształcone formy wychowania, które prowadzą do dewiacyjnych zachowań wśród współczesnej młodzieży. 

Hillenbrand analizuje przyczyny zachowań dewiacyjnych młodzieży, sięgając zarówno do uwarunkowań społecznych, środowiskowych jej codziennego świata życia, jak i do czynników biograficznych, rozwojowych. Nie pomija przy tym sytuacji ofiar oraz instytucjonalnych rozwiązań pomocowych tak im, jak i ich sprawcom. Zastanawia się nad tym, w jaki sposób można reagować w sytuacjach doświadczanej przemocy, czy istnieją możliwości jej uniknięcia  oraz czy istnieją sposoby rozwiązywania problemów wynikających z patologicznych zachowań młodzieży. Warto formułować w tych kwestiach pytania mimo tego, iż – jak sam odwołuje się do Oscara Wilde’a - nie zawsze opłaca się poszukiwanie na nie odpowiedzi.        

            O wysokich walorach strukturalno-merytorycznych tego podręcznika świadczy zastosowanie w nim na zakończenie każdego rozdziału ćwiczeń, zaś na marginesach prezentowanych treści wskazanie odpowiednim symbolem na ich szczególny charakter (badania i studia; definicje – wyjaśnienie pojęć; przykłady; krytyka – pro i contra oraz zalecana literatura przedmiotu). Całość tomu zamyka aneks zawierający słowniczek podstawowych terminów, wskazówki do rozwiązania zadań problemowych, literaturę przedmiotu i diagnostyczną oraz indeks przedmiotowy.      

            Monografia składa się z 10 rozdziałów, w których kolejno prezentowane są następujące treści:

Rozdział 1. Podstawy naukowe  (pojęcie wychowania, pedagogiki, zachowań dewiacyjnych, klasyfikacje, częstotliwość i kryteria zachowań dewiacyjnych, przedmiot badań oraz interdyscyplinarność pedagogiki zachowań dewiacyjnych).

Rozdział 2. Historia pedagogiki zachowań dewiacyjnych (historia instytucji – domy dziecka, zakłady dla nieletnich, klasy wychowawcze, szkoły specjalne,  psychiatria dziecięca i młodzieżowa oraz szkoły kliniczne; historia idee – trudne dzieci jako dzieci: „moralnego zdziczenia” , jako „chore” dzieci i jako dzieci o zachowaniach dewiacyjnych).

Rozdział 3. Naukowe modele pedagogiki zachowań dewiacyjnych (model biofizyczny, psychodynamiczny, behawioralny, socjologiczny, polityczno-ekonomiczny i ekologiczny).

Rozdział 4. Wybrane koncepcje pedagogiki zachowań dewiacyjnych (psychodynamiczna koncepcja „wspierania Ja” wg Redl’a; kognitywna koncepcja, ekologiczna koncepcja – model systemowy,    ekologiczna koncepcja – model behawioralny).

Rozdział 5. Diagnostyka zaburzeń zachowań (modele diagnostyki zaburzeń w zachowaniach – diagnostyka medyczna, behawioralna, interakcjonistyczna i wspierająca).

Rozdział 6. Oddziaływania wychowawcze przy zaburzeniach zachowań (prewencja, interwencja – zabawy, sztuka, muzyka, relaksacja, przeżywanie, pedagogiczna modyfikacja zachowań, doradztwo pedagogiczne, poradnictwo szkolne, poradnictwo społeczno-pedagogiczne).

Rozdział 7. Instytucje pomocy wychowawczej przy zaburzeniach zachowań (uwarunkowania prawne – pomoc szkolna, pomoc socjalna, pomoc resocjalizacyjno-pedagogiczna, pomoc psychiatryczna).

Rozdział 8. Swoiste zakłócenia (agresja, nadaktywność – zakłócenia koncentracji i hiperaktywności, lęk).

Rozdział 9. Perspektywy pedagogiki zachowań dewiacyjnych (badania, metapoznanie, integracja wiedzy o zakłóceniach zachowań, interesujące perspektywy).

Rozdział 10. Dyskusja i otwarte problemy  (dominacja  teorii psychologicznych, prymat relacji międzyludzkich i etyczne przesłanki – poszanowanie godności osoby).

Aneks (słowniczek pojęć, wskazówki do rozwiązania ćwiczeń, literatura, publikacje z diagnostyki, indeks rzeczowy).

    Książkę warto było wydać nie tylko ze względu na interesujący układ i dobór treści, ale także ze względu na to, iż patologiczne cechy zachowań młodzieży stają się znakiem czasów nam  współczesnych. Jeśli zależy nam na tym, by nasze społeczeństwo nie ulegało destrukcji, to należy wesprzeć pedagogów, psychologów i psychiatrów odpowiednią literaturą specjalistyczną, która pozwoli im nie tylko fascynować się na swój sposób postawami młodych ludzi jako ludzi najlepiej wyczuwających potrzeby szybko zmieniającego się świata, ale także odczuwających dezaprobatę dla jego ekscesów. 

Dzięki tej książce możliwe było dokonanie reasumpcji wiedzy na temat wyznaczników tych zachowań współczesnej młodzieży, które rodzą krzywdy (także wśród przedstawicieli tej generacji) i destabilizują życie społeczeństw. Mam nadzieję, że rozprawa przyczyni się też do kształcenia pedagogów społecznych i pedagogów specjalnych w zakresie resocjalizacji, ale także wniesie swoją cząstkę w przeciwdziałanie czy przezwyciężanie trudności i konfliktów tkwiących w środowisku młodzieżowym.

     

 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Profesor poleca ankietę z błędami???!!

  Niestety, tak powstają fatalne doktoraty, a po nich habilitacje. Kompromitacja  nie dotyczy zatem tylko doktoranta.

Czy pseudonaukowa gdybologia może być sprzedawana jako światowy bestseller?

  Czy pseudonaukowa gdybologia może być sprzedawana jako światowy bestseller? w dniu  kwietnia 15, 2021   Moje pytanie jest retoryczne, bo odpowiedź na nie powinna być tylko jedna - NIE POWINNA, ale JEST i powiększa stan bezużytecznej makulatury. Mam tu na uwadze rozprawę izraelskiego historyka prof. Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie  Yuval Noah Harari'ego  pt. "21 lekcji na XXI wiek" (Kraków 2018), która jest sprzedawana w tysiącach egzemplarzy. Poza ładną okładką nadaje się jednak tylko jako dekoracja w biblioteczce domowej.   Historyk powinien zajmować się tym, co jest przedmiotem badań jego dyscypliny naukowej i obowiązującej w niej metodologii badań historycznych. Z tym większym zdumieniem czytam książkę, która z historią niewiele ma wspólnego, bowiem jej autor porzucił własne kwalifikacje postanawiając zarabiać na sprzedaży prognostycznego kiczu, czyli mniemanologii stosowanej.  Nie wypowiadam się na temat wszystkich lekcji, które usiłuje wcisnąć czytelnikom,

Oralna historia historii

  Grzegorz Dżus, Banderówka, Wyd. Rozpisani.pl, brak miejsca i roku wydania, ss. 476. Biorąc pod uwagę wieloletnią współpracę polskich pedagogów z uczonymi i nauczycielami na Ukrainie publikuję opinię profesora Stefana Łaszyna o książce, której autor porusza trudne i bolesne wydarzenia . Zostały one opisane przez  Grzegorza Dżusa w monografii pt. "Banderówka"  , której tytuł okazał się zaskakujący. A ni razu  bowiem S. Łaszyn nie spotkał w niej nazwiska Bandery. Skąd zatem taki tytuł? Tak pisze o tym poniżej:  Emilia, bohaterka książki, w 1940  roku chce wejść do swego mieszkaniaw Radymnie, które opuściła okresowo z powodu przesuwającego się frontu. Wkłada klucz w zamek - nie pasuje. Drzwi otwiera kobieta, która zwraca się do przybyłej: - Czego pani tutaj szuka? Emilia: - A co pani robi w moim mieszkaniu? W odpowiedzi słyszy: - Ooo, banderówka. Stąd wziął się tytuł książki.       W przygotowaniu publikacji wykorzystano   „historię mówioną”, która jest interdyscyplinarną metod